Нямам намерение да пиша за моторни спортове редовно, понеже интересът е малък, но в тази тема ще следя нещата периодично.
Пускам я най-вече за да маркирам успеха на Никола Цолов във Формула 3 и първата му победа в основно (фючър) състезание в Унгария. Досега Цолов имаше две победи в спринтовите надпревари. Той от малък живее в Испания и е протеже на Фернандо Алонсо. Поради тази причина се надявам, че ако продължи да показва добри резултати може да стигне и до Формула 1, защото за да стигнеш до там трябва и политика, не само пилотски качества.
Друг наш талант Георги Димитров се състезаваше в Британската Формула 4, но през този сезон кара в GT 3 за Европейския трофей с екипа на Айрън Линкс. Колата е Ламборджини Уракан. Това значи, че или няма да продължи с формулите, или е направил крачка назад в очакване на нови възможности.
Във Формула 1 се проведе ГП на Унгария. За мен грозна работа, след отборни заповеди австралиецът Оскар Пиастри от тима на Макларън спечели първата си победа, като съотборникът му Ландо Норис завърши втори. Така Макларън записаха двоен подиум 1-2 за първи път от много време насам. Но липсата на битка остави горчив привкус. Норис спечели квалификацията, но направи лош старт и Пиастри го изпревари, откъсвайки се напред. По-ранното влизане в бокса на Норис му даде предимство за сметка на Пиастри, като Норис имаше преднина от 4-5 секунди, а Пиастри бе видимо по-бавен. От бокса обаче със серия съобщения в стил "комсомолско мъмрене" настояваха Норис да върне позицията "за доброто на тима". Странно, при положение, че Макларън са в подем, а Норис е най-близкият преследвач на Верстапен. С допълнителните 7 точки които би взел за първо място Ландо би притиснал още по-сериозно нидерландеца. Разочароващо е и това, че след като Пиастри "изпревари" Норис британецът видимо не се опитваше да го притиска. За мен това не е манталитет на победител. Само една британска медия motorsportmagazine.com си позволи да изрази по-различна и адекватна позиция, при това не за първи път, докато другите очаквано реагираха "путк...ски". И на официалия сайт на шампионата беше пусната анкета и поне докато аз следях нещата неодобряващите случилото се бяха с 10 процента повече. Тимът на Мерцедес не успя да запише трета поредна победа, след успехите на Ръсел в Австрия и Хамилтън в Англия, но третото място на Хамилтън е отличен резултат, като той майсторски задържаше след себе си по-бързи пилоти, включително и изнервения от лошата стратегия на тима му Верстапен, който на един от завоите не можа да спре навреме и принуди Хамилтън да го удари. Така Макс не само не стигна до третото място, но и загуби още една позиция, понеже Льоклер с Ферари го изпревари. Ред Бул очаквано изпитват затруднения, като причините са няколко. Напускането на техническия гений Ейдриън Нюи, който вече не помага по развитието на колата и в Ред Бул трябва да тръгнат по друга посока на развитие. Ще отворя една скоба и ще напиша, че според мен това не значи, че и в бъдеще ще са по-слаби, просто трябва да намерят точните хора и да продължат пътя си. Вече с новите правила от 2026г. може и да има разместване на позициите, но дотогава би трябвало да запазят известна доминация. Имат и коз с Макс Верстапен, който макар и да не е харесван от мнозина, има изключителни качества. Най-малкото той има истински инстинкт на състезател, нетипичен за една ера на все по-голяма "роботизация" и външна намеса за крайния рвзултат. За мен само той, Хамилтън и Алонсо са истински карачи от този шампионат. Алонсо със смесицата от интелигентност и агресия, Хамилтън със своята изключителна интелигентност и предвидливост. А такива като Льоклер и Норис, какво да кажа, един Валтери Ботас има повече победи от двамата взети заедно. Втората причина за спада при Ред Бул е много лошата форма на Серхио Перес. Освен с липсата на точки той не е полезен за своя тим и с липсата на база данни, които биха помогнали на тима, но с такова ниско темпо няма как. И третата причина е Крисчън Хорнър, който след секс скандал преди няколко месеца реши вместо да остане леко встрани да излиза още повече на преден план и да се прави на големия бос в тима. Говори се, че е негово решението Серхио Перес да остане, докато д-р Марко е имал други виждания. Големият талант от Академията на Ферари Оли Биърман ще кара за близкия до "скудерията" тим на Хаас през следващия сезон. Биърман вече кара в едно състезание за Ферари през този сезон, когато замени контузения Карлос Сайнц-младши и се представи отлично, влизайки в зоната на точките. А бъдещето на самия Сайнц още не е ясно, което има ефекта на запушалка за другите размествания по тимовете.
Във ВРЦ (рали) също има трима карачи, но двама от тях Кале Рованпера (най-младият световен шампион) и Себастиан Ожие не са с пълна програма през този сезон. Това отваря възможност друг пилот да стане световен шампион, като имащият вече една титла Ойт Танак (през 2019г) изглежда набира скорост, след трудното начало след завръщането му при Хюндай. Той скъси значително преднината на своя белгийски съотборник Тиери Нювил, който след победата си в първия кръг в Монте Карло само се "вози" и няма друга победа. Оправданието с разчистването на пътя в петъчния ден от ралитата, като почти всички са макадамови, не важи, защото това правило вече е от много години, и би трябвало да са свикнали с него. Освен това Танак също няма много по-добра позиция на пътя, но показва повече скорост от Нювил. Интересното тази година е правилото, от което много пилоти недоволстват, касаещо разпределението на точките от всяко състезание. Вече се дават точки за двата пълни дни от състезанието Събота и Неделя, поотделно, като съботните точки важат, само ако си финиширал и в неделя, ако не ги губиш. А има и отделни точки за неделния ден, както и от пауър етапа. В резултат на всичко това победителят в дадено рали може да не е този, който си е тръгнал с най-много точки от състезанието. Така беше и последният път в Латвия, когато Ожие взе повече точки от спечелилия ралито Рованпера.
В Супербайк пълна доминация на турчина Топрак Разгатоглу, който преди начлото на сезона предприе рисков ход да отиде в БМВ, но той изведе тима на друго ниво. Ще е жалко такъв талант да не кара в МотоДжи Пи, но може би през 2026г. , когато и там както и във Ф1 ще има промени в правилата, БМВ ще отиде и в другия шампионат и за мен е логично ако стана, да го направят заедно с Топрак.
В МотоДжиПи пълна доминация на Дукати и Пеко Баная, който е на път да спечели трета поредна титла. Най-големият конкурент му е Хорхе Мартин с частно Дукати. Ще е интересно 2026г. , когато ще има промяна на правилата, а за мен поне най-инересното е, че вече всички тимове ще споделят своята база данни, т.е. всеки един екип, независимо заводски или частен, ще има достъп до данните на конкурентите си, независимо кой производител представляват те.
Нямам време тази година да следя НАСКАР и Индикар.
Вдъхновен от позитивните емотикони ще допълня няколко неща. Аз и без това трябваше да се поправя, че новите правила в MotoGP влизат в сила от 2027г., а не от 2026г., както съм писал. Може и за повечето да няма значение, но аз не обичам когато съм допуснал неточност да не се коригирам. Не знам защо съм ае объркал тук, въпреки че Либърти Медия, които държат комерсиалните права на Формула 1 от тази година държат и тези на МотоДжиПи. Защото шампионатът става все по-популярен и не върви разни пенсионни фондове да са основните акционери в него, понеже "таванът" им е ограничен и от един момент нататък те не могат да развиват адекватно даден продукт.
Но в този шампионат ще има интересни промени още от догодина. Най-малкото защото най-масово използваният мотор, този на Дукати, остава с две места по-малко на стартовата решетка през следващия сезон. Сателитният тим Pramac ще използва мотоциклети на Ямаха в бъдеще. Така японската марка ще е с четири мотоциклета на стартовата решетка догодина. По принцип японските производители изостанаха сериозно по време на ковид кризата от европейските, защото тяхната дейност не беше базирана изцяло в Европа, а с ограниченията в движението и пътуванията нещата се случваха по-бавно. След дълги колебания ги напусна и техният лидер, шесткратният световен шампион в кралския клас Марк Маркес, който през този сезон кара частно Дукати, а от догодина ще е в заводския тим. За да завърша коментарите около японските производители ще отбележа, че дългогодишният пилот на Априлиа Алеиш Еспаргаро ще е тестов пилот на Хонда през следващия сезон. Испанецът имаше значителна роля в развитието на мотора от Ноале, след като от дъното на колоната Априлия от няколко сезона стига и до победите, макар и не толкова често, при конкуренцията на Дукати. Досегашният пилот на Прамак Дукати, Хорхе Мартин - Мартинатора отива да кара за Априлиа догодина. Той е втори в шампионата през този сезон и от две години е най-сериозният конкурент на Пеко Баная за титлата. В КТМ догодина ще кара Маверик Винялес - Top Gun, който в момента е в Априлиа, а мястото му ще заеме Марко Бедзеки. КТМ ще промотират в първия си тим и големия испански талант Педро Акоста. От началото на годината се появи и още една силна школа за пилоти. Тази на испанеца Хорхе Мартинес - Аспар, която ще е базирана край Валенсия. Тя ще има за цел да конкурира тази на бившия състезател Валентино Роси - VR46, чийто продукт е Франческо "Пеко" Баная.
По принцип имах идея тази тема да е насочена към хора, които не следят много моторните спортове, но си дадох сметка, че съм пропуснал да напиша, че Люис Хамилтън ще кара за Ферари догодина във Формула 1. Това се знае още от началото на годината, но трябваше да съобразя да го напиша още в първото ми мнение. За това основна заслуга за мен има Фредерик Васьор, който от този сезон оглавява спортния отдел на Ферари във Ф1. Васьор се познава с Хамилтън отдавна, още от GP 2 сериите, когато работят заедно в екипа на АРТ. Слуховете свързват Ферари и с Ейдриън Нюи, което ще е още един силен ход.
Дългогодишният служител на Ферари, който бе заменен именно от Васьор, Матиа Биното пък се завръща във Формула 1 , като ще оглавява екипа на Ауди, които влизат в шампионата през 2026г., като за тази цел изкупиха акциите на швейцарския Заубер, който доскоро си партнираше с Алфа Ромео.
Днес също така стана ясно, че напускащият Алпин/Рено Естебан Окон ще си партинра през следващия сезон с Оливър Биърман в екипа на Хаас.
Любен Каменов завърши успешно престижното чешко рали "Барум" , кръг от европейския шампионат. Каменов не бе карал на рали повече от десетилетие. Той завърши състезанието 47 от 76 завършили участника, като е и трети в класа си RC 4-2. Победителят в неговия клас Мирослав Чиш от Чехия се нареди 37 в крайното класиране. И двамата караха сходни автомобили Пежо 208 R 2. Другите ни двама участника Екатерина Стратиева и Александър Томов (нищо общо с Лупи) не успяха да завършат. Стратиева получи бъбречна криза и бе принудена да спре, докато Томов отпадна поради технически проблеми. Стратиева и Томов взеха участие и в предния кръг от еврошампионата, на рали Ди Рома Капитале, където завършиха успешно, на челните места в класовете, в които се състезават. Но също така и назад в класирането, като и за двамата това бе първо участие там. Стратиева сподели, че не е доволна от представянето си, докато Томов наблегна на натрупания опит.
Във Формула 1 битката се подновява този уикенд със състезанието в Нидерландия. В предния кръг в Белгия Джордж Ръсел спечели състезанието, но бе дисквалифициран, след като нефовият болид се оказа по-лек от допустимия минимум. Така, победата отиде при съотборникът му Люис Хамилтън. Хамилтън е пилотът във форма в шампионата, след като в петте състезания от Испания до последното в Белгия е записал 95 точки. Втори в тази своеобразна класация е Оскар Пиастри от Макларън, който е спечелил 86 точки за този период, Макс Верстапен е с 83, Ландо Норис е с 68, Карлос Сайнц с 54 и Шарл Льоклер с 39. Сайнц пропусна едно състезание в началото на сезона, заради операция на апендицит, като окончателно стана ясно, че той ще кара за Уилямс през новия сезон. Верстапен държи нещата под контрол в шпампионата, като в Белгия отново завърши пред Норис, въпреки че бе принуден да тръгне с наказание от 10 места назад на стартовата решетка, заради нова смяна на двигател, което надхвърля допустимата бройка през сезона.
В Световния рали шампионат Себастиен Ожие, който първоначално бе заявен с ограничена програма, ще участва във всички ралита до края на сезона, като така ще има възможност да се бори за своята 9 световна титла, като евентуално спечелване на титлата би го изравнило със Себастиен Льоб на върха. Водачът от началото на сезона Тиери Нювил се възползва по най-добрия начин от несполуките на своите основни преследвачи Елфин Еванс и Ойт Танак, като се класира на второ място и отвори добра преднина пред преследвачите си. С победата си във Финландия пък Себастиен Ожие се оказа най-близкия преследвач на Нювил, като се намира на 27 точки след него. Състезаващият се с български лиценз московчанин Николай Грязин се нареди девети в общото класиране и пети в класа си. Грязин, който в миналото е карал и с латвийски лиценз прави много силен сезон във ВРЦ 2, като е пети в генералното класиране, където обаче конкуренцията е много силна. Той е също така 15-ти в общото класиране на шампионата, от 29 участници записали точки, благодарение на класирането си в топ 10 в четири състезания досега. Интересното е, че шампионат в България не се провежда, заради спор за лиценза между две федерации, претендиращи за легитимност, като лицензът на Грязин е издаден от АФБ.
Ще ви покажа и един онборд от рали Финландия на Тиери Нювил, минаването на легендарната отсечка "Унинпоя", като това дори не е най-бързото време, записанов етапа. Обърнете внимание и малко след третата минута на видеото, как намалява изведнъж, без видима причина, като това е заради така наречените "виртуални шикани", които са описани в записките на навигатора.
Вчера на морето, баща и син (англичани) гледаха на съседния телевизор Ф1. Двамата бяха с фланелки на Норис и яко куфяха по време на състезанието и след него.
_________________
 
albertz
Регистриран на: 06.01.2013 23:55 Мнения: 4353
Re: Моторспорт Уикенд | 03.09.2024 11:32
На "Монца" няма Макларън, няма Ред Бул, всичко е червено. Победа за Шарл Льоклер и Ферари, като съотборникът му Карлос Сайнц - младши се размина с подиума, като в заключителната част от състезанието бе изпреварен от двата макларъна. Край на добрата серия на Мерцедес, Хамилтън пети, Ръсел седми, Ландо отново завърши пред Верстапен и стопи още малко разликата, но тя си остава солидна, в полза на нидерландеца. 12-то място за дебютанта във Ф1 с Уилямс, аржентинецът Франко Колапинто.
В МотоДжиПи в състезанието на пистата в Арагон, Испания, лидерът до този момент в шампионата Пеко Баная загуби водачеството си, след като предизвика катастрофа с малкия брат на Марк Маркес Алекс в основното състезание. Пеко обвини Алекс, че нарочно се е врязъл в него, може и да има право, но това не го оправдава. Когато се бориш за шампионската титла трябва да показваш повече зрялост, да си по-пресметлив, а не да поемаш неоправдани рискове. Така лидер в шампионата вече е испанецът Хорхе Мартин, от един от сателитните тимове на Дукати, който хитро дебнеше "от засада" и засега се възползва от своя шанс. Така, битката се очертава да е много оспорвана до самия край.
В клас Мото 2 прави впечатление възхода на британеца Джейк Диксън. Той започна сезона с две отпадания, взе точки чак в шестия кръг, но след победата си на Арагон вече е само на 43 точки от върха и на 14 от призовата тройка. Въпреки че за победа се дават 25 точки лидерът Серхио Гарсия от Испания едва ли ще сдаде лесно първото място, но пък ще е интересно до края.
Това което не се купува с пари, се купува с много пари. Тази максима важи в пълна степен за канадския милиардер Лорънс Строл, който успя да привлече в Астън Мартин Ейдриън Нюи, предлагайки му и дял от тима. Това е поредната голвма инвестиция от страна на Строл-старши, след дадените пари за базата на тима и новия въздушен тунел, целящи да направят Астън Мартин един от водещите тимове във Формула 1.
В МотоДжиПи шампионатът отново се завърза, след стратегическа грешка от страна на Хорхе Мартин. Той реши да влезе в бокса и да смени мотора си с такъв с мокри гуми, по време на основното състезание, но рискът му не се оправда и той завърши едва 15-ти. Така, преднината му пред Франческо Баная вече е само 7 точки. Второ поредно състезание спечели Марк Маркес, който не беше печелил от 2021 г. В Арагон той записа юбилейна 60-та победа, а в Мисано продължи серията си. Заради отпадането от календара на Казакстан ще има още едно състезание на същата писта. А ако Дукати са толкова силни и догодина, то Марк Маркес със сигурност ще се бори за нова титла.
В Супербайк доминаторът Топрак Разгатоглу пропусна кръга във Франция, след падане в тренировките, като по този начин преднината му в шампионата бе намалена, но не чувствително. БМВ продължи победната си серия в първото състезание, което се проведе на мокро трасе, благодарение на Михаел Ван дер Марк. Николо Булега спечели второто основно състезание, като той се явява основен предентдент на турчина за титлата.
В световния рали шампионат за втори път след 2022г. трима пилоти на Хюндай окупираха подиума на Рали Акрополис в Гърция, като победител отново е белгиецът Тиери Нювил. След пресметливо каране той избегна проблемите, съпътствали другите му конкуренти и взе доминантна победа, увеличавайки аванса си на върха в класирането. Белгиецът открои това, че автомобилът му е бърз на всякакви трасета през тази година, като това му позволява да се чувства по-спокоен и да не поема излишни рискове. Най-големият му конкурент в шампионата досега Себастиен Ожие се преобърна в последния етап, заради спукана гума, и въпреки че успя да продължи, изгуби много точки в генералното класиране.
В края на седмицата в Гърция отново ще има състезание, макар и не толкова престижно. В рали-спринт Дет участие ще вземат два български екипажа, начело с пилотите Пламен Стайков и Любен Каменов.
Последния път писах, че два наши екипажа ще участват на рали-спринт "Дет" в Гърция, част от техния асфалтов шампионат, но всъщност се оказа, че има цяло "нашествие" от наши участници, като имаше общо 5 наши екипажа, като всички те завършиха ралито успешно. Най-добре се представи Пламен Стайков, с навигатор Рафи Кадир, завършвайки втори, на 22.76 секунди от първото място. Имайки предвид, че Стайков кара доста по-стара версия на Шкода Фабиа от победителя Сократис Цолакидис, то това е много добро представяне, каквото беше и мнението на самия пилот. Стайков заяви още, че това е последното му състезание с настоящия автомобил. Той единствен беше способен да поддържа темпото на гръцките асове, като четвъртия Антон Титов завърши на 1 минута и 23 секунди от топ 3. В това състезание той за първи път участва с новия си автомобил Хюндай I 20 N Rally 2. Георги Янков завърши 8-ми с Шкода Фабиа Р5, Любен Каменов 10-ти с Пежо 208 Р2, Петър Йорданов 15-ти с Рено Клио Рали 5.
Във Формула 1 Макларън затвърдиха възхода си, печелейки последните две състезания. Първо в Азербайджан австралиецът Оскар Пиастри спечели втората си победа, изпреварвайки майсторски Шарл Льоклер с Ферари, докато в Сингапур Ландо Норис взе доминантна победа. Той победи прекия си конкурент за титлата Макс Верстапен, като така намали изоставането си от върха на 52 точки. Това не е малко, но не е и много, особено ако Ред Бул продължават да са толкова неконкурентоспособни, както от края на месец Юни насам. Има спорове около задното крило на Макларън, като се твърди, че то им дава голямо нерегламентирано предимство, но подобни полемики винаги са налични, когато един отбор се откроява силно над останалите. Никаква промяна при Ферари, спрямо предишни сезони. Могат да печелят отделни състезания, но им липсва постоянство. Спечелиха в Монца, но след това не се възползваха на пистите, на които се считаше, че са сред фаворитите. Нищо ново. "Меденият месец" или период при Мерцедес изглежда също свърши, въпреки четвъртото място на Ръсел в Сингапур. Преди това, в Азербайджан дебютантът Франко Колапинто с Уилямс спечели първите си точки в шампионата, благодарение и на катастрофата между Серхио Перес и Карлос Сайнц. Оливър Биърман пък спечели първи точки в дебюта си за Хаас, след като преди това спечели точки и с Ферари, замествайки Карлос Сайнц в Саудитска Арабия. Може да се каже, че всички освен Макларън са в криза, но до второто от трите състезания в САЩ има почти близо месец, така че може би останалите тимове ще имат време да поработят и да наваксат изоставането си. Ако могат да измислят как, разбира се.
Временно класиране при пилотите.
Верстапен - 331 точки Норис - 279 точки Льоклер - 245 точки Пиастри - 237 точки Сайнц - 190 точки Хамилтън - 174 точки Ръсел - 155 точки Перес - 144 точки и т.н.
Топ 3 при конструкторите
Макларън - 516 точки Ред Бул - 475 точки Ферари - 441 точки
В МотоДжиПи обратите следват един след друг. Падане на Пеко Баная в основното състезание в Сан Марино, което беше второ през този сезон на пистата Мисано, която всъщност е в Италия, позволи на прекия му конкурент за титлата Хорхе Мартин да отвори преднина от 24 точки. Тя можеше и да е по-голяма, но Енеа Бастианини от заводския отбор на Дукати му отне победата с не особено чиста маневра, като по този начин помогна частично на съотборника си Баная. Мартин предпочете да не отговори на агресията, а да си вземе сигурните точки. Все пак финиширайки, той направи знак с две кръстосани ръце, вторият най-познат начин за показване на "к.р", като не се знае дали няма да бъде наказан за постъпката си. Все пак той намери сили да поздрави победителя Бастианини. Сега сериите се преместват в Азия, преди отново да се върнат в Европа, за последния кръг във Валенсия. Но доминацията на Дукати е смазваща, другите марки не могат да ги доближат, дори по-силна от тази на Хонда от 90-те години. Най-вече в средата и края на периода.
В Супербайк сериите също се проведе състезание в Италия, в Кремона, като градът и пистата дебютираха в шампионата. Местният пилот Данило Петручи записа три победи, две в редовните състезания и едно в спринта. Дукати си припомниха тяхната доминация и в Супербайк, но липсата на отборни заповеди лиши Николо Булега да поведе в шампионата, възползвайки се от контузията и отсъствието във втори пореден кръг на лидера Топрак Разгатлоуглу от Турция с БМВ. Все пак, три кръга преди края преднината на Топрак е само 4 точки, а бившият шампион и ас от МотоДжиПи Алваро Баутиста също не трябва да бъде отписван от битката за титлата, макар и да изостава на този етап по-сериозно на трета позиция. Но с три състезания на уикенд и имайки предвид, че той е традиционно силен на послдните три писти, то всичко е възможно.
В един от подкласовете Суперспорт във второто състезание британецът Томас Бут-Еймъс показа много добра езда и записа исторически триумф за марката Триумф, завършвайки трети. Това е дебютен подиум за Том, а той е и първият британски пилот с британски мотор завършвайки на подиума от 2010 г. насам. В това състезание Яри Монтела падна, което позволи на победителя Стефано Манци да се доближи само на 7 точки от него във временното класиране в борбата за второто място. Първи е Адриан Уертас от Испания с 334 точки. След много битка французинът Валентан Дебис се добра до петото място, позиция която заема и в шампионата. Пред него финишира Марсел Шрьотер от Австрия, който е и четвърти в шампионата.
В МотоДжиПи две скучни състезания в Индонезия и Япония, жалко че станах за второто рано сутринта в неделя. Баная победи, изостава с 10 точки от първото място, на което е Хорхе Мартин - Мартинатора.
Нямам време да пиша, затова за финал ви пускам един он-борд на Тиери Нювил от рали Био-Био Чили. С четвъртото си място той се приближи още повече до първата си световна титла, а състезанието бе спечелено убедително от Кале Рованпера с Тойота.
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта
Вие не можете да пускате нови теми Вие не можете да отговаряте на теми Вие не можете да променяте собственото си мнение Вие не можете да изтривате собствените си мнения