Виж темите без отговор | Виж активните теми Дата и час: 29.03.2024 07:35



Отговори на тема  [ 2 мнения ] 
IN MEMORIAM: СЪР ФРАНК УИЛЯМС 
Автор Съобщение

Регистриран на: 06.01.2013 23:55
Мнения: 4091
Отговори с цитат
Мнение  IN MEMORIAM: СЪР ФРАНК УИЛЯМС   |   30.11.2021 19:22


Изображение

В тихата нощ на 28 ноември светът разбра за кончината на Сър Франк Уилямс, основател и дългогодишен ръководител на едноименния тим във Формула 1.
Той почина на 79 годишна възраст, но събитията от ранната есен на 2020 г. сякаш предшестваха тъжния край.
Тогава собствеността на последния "family running team" премина в ръцете на американския инвестиционен фонд "Dorliton Capital'', като с това бе сложен окончателен край на връзката на една цяла общност с едни отминали, романтични времена.

За съжаление и името на Сър Франк Уилямс бе белязано от противоречие, което сякаш неизбежно преследва големите британски личности в света на Формула 1. Като се започне от дългогодишния шеф на ФИА Макс Мозли, син на известния нацистки лидер Осуалд Мозли, Макс се замеси в BDSM скандал и дълго време приживе воюваше с таблоидите, мине се през грозните слухове за инсценираната смърт на основателя на Лотус Колин Чапман, заради финансови злоупотреби и грозящ го затвор, стигне се и до споменаването на името на Луис Стенли, наследил управлението на BRM (British Racing Motorsport) от получилия удар Сър Алфред Оуен, като Стенли е обвинен в малтретиране и сексуално посегателство над деца, за да завършим в едни по-съвременни времена и огромния шпионски скандал във Формула 1 през 2007 г., когато тогавашният шеф на Макларън Рон Денис е глобен със 100 милиона долара от ФИА, заради "Спайгейт", най-общо казано случай на грубо плагиатстване от Ферари, посредством информация от човек работил за тима от Маранело.
Сред всичко това провниенията на Сър Франк може би изглеждат по-малки. Той първи докарва арабските пари в спорта, поне в Европа, след като тимът му сключва много солиден спонсорки договор с компании свързани с името на фамилия Бин Ладен, като основният рекламодател на колите е дъжавната авиокомпания на Саудитска Арабия. Но все пак в години когато доста отбори разчитат до голяма степен на личните средства на мастити бизнесмени, то намирането на външен спонсор може да се счита за пионерство.
Освен това Сър Франк Уилямс е разследван и заради смъртта на Аертон Сена след фатална катастрофа точно с неговия болид, но логично е оправдан.

Да се върнем обаче в началото на пътя. Добре познатият Уилямс не е първият тим на Сър Франк. Той започва опитите си да пробие на голямата сцена още през 1969 г. , заедно с пилота Пиърс Къридж, който е и негов приятел. С усилията на двамата те могат да изкарат един болид на стартовата решетка и участват в отделни състрзания, като Къридж пилотира, но всичко приключва бързо след смъртта на Къридж, след инцидент на белгийската Зандворт през 1970 г.
Сър Франк трябва да почака чак до 1979 г. , когато заедно с инженера Патрик Хед основават легендарния британски тим.
Първоначално на стартовата решетка Уилямс се явяват само с един болид, като годишният бюджет на тима е едва 280 хиляди долара, а базата на тима е изградена в стар склад за килими.
Благодарение на парите от Саудитска Арабия колите на стартовата решетка стават две, а тимът може да си позволи да ползва услугите на някои от на-изявените пилоти по онова време като Клей Регацони, Карлос Ройтерман, Алън Джоунс, Кеке Розберг, като дори живеещият по онова време в Англия Аертон Сена тества за тима, но тогава е още много млад и сътрудничеството между двете страни не трае дълго.
Клей Регацони носи първата победа за тима през 1979 г. в ГП на Британия, като тогава Уилямс използва двигатели на Форд.
Австралиецът Алън Джоунс е първият пилот който става Световен шампион с тима през 1980 г. , а Кеке Розберг по последва през 1982 г.
Въпреки тези успехи Уилямс още не е онзи изцяло доминиращ тим, който ще разбие доминацията на Макларън-Хонда и ще доминира с двигателите на Рено в началото и средата на 90-те години на миналия век.
В онези времена гениалният инженер Патрик Хед прави успешно "копие" на легендарния модел на Лотус 79, който се изразява в модела на Уилямс FW 07. Освен това по-късно той усъвършенства активното окачване, което се е появило като идея в главата именно на основателя на Лотус Колин Чапман. А е интересно да се отбележи, че Лотус 80, който трябва да е еволюция на модела 79 въобще не е толкова успешен.
Друг куриозен момент отново е свързан с началото на 80-те години на миналия век. Колите тогава са доста тежки, защото от ФИА са забранили развитието на така наречения "граунд ефект". Следователно те харчат повече гориво, а презареждането по време на състезания става неизбежно. От Брабам имат намерение да възобновят този прийом за ГП на Бразилия. А е логично всички останали да ги последват. Но от Уилямс не за подготвени и Патрик Хед е принуден да използва алуминиево буре за бира, за да се осъществи презареждането.
Логично, по време на зареждането колата на Кеке Розберг се възпламенява, но огънят е овладян бързо. Розберг не иска да продължи, но в Уилямс имат особени методи за мотивация на своите пилоти. Розберг стига от девето до второ място в самото състезание, само за да бъде дисквалифициран, защото не е успял да тръгне на собствен ход от пита, а е получил помощ след бутане.

През 1986 г. на връщане след тестове в Южна Франция Сър Франк Уилямс претърпява тежък пътен инцидент, след което остава в инвалидна количка за цял живот. Лекарите дори искат разрешение от съпругата му Джини, да изключат машините, които го поддържат жив, но тя категорично отказва. Казват, че силната психика на Сър Франк и кариерата му на маратонец-бегач са му помогнали да преодолее този ужасен момент.
На пистата Уилямс вече разполагат с много мощните двигатели на Хонда, като печелят титлата при конструкторите през 1986г. и 1987 г.
Колите обаче имат проблеми със своята надежност, като в отсъствието на шефа Франк Уилямс в бокса между свамата тогавашни пилоти Нелсън Пикет и Найджъл Менсъл се разгаря истинска вътрешна война за това кой да бъде със статут на номер едно в тима.
Пикет в крайна сметка печели титлата при пилотите през 1987 г. , докато Менсъл на два пъти се разминава много близко с нея, въпреки че през 1987 г. записва и най-много победи от всички пилоти.
Хонда обаче се отдръпват от Уилямс за 1988 г., като вече доставят двигатели на Лотус и Макларън.
Шансът за Уилямс обаче идва след като наследникът на Колин Чапман в Лотус Питър Уор разваля договоряа с Рено, които след оттеглянето на заводския си отбор са насочили всички усилия към Лотус, за да им предоставят най-добрите си двигатели.
Така за 1989г. Уилямс вече разполага с френските двигатели, които ще доминират дълго време във Формула 1 с малки прекъсвания.

Пъзелът се нарежда с привличането през 1990 г. в тима на техническия директор Ейдриън Нюи, понастоящем в Ред Бул, който идва от Лейтън Хаус. Голям иноватор, той е способен да интерпретира по най-чудновати начини техническите правила, без да е в нарушение на регулациите. Първоначално Нюи се занимава само с аеродинамиката.
В Макларън са изненадани от интерпретацията на предното крило на Уилямс и най-вече неговите краища, откъдето хвърчат искри след съприкосновението му с пистата.
Болидът на Уилямс обаче все още има някои "детски болести", въпреки че е много бърз.
Смятащият да се оттегли от състезанията след края на 1990г. Найджъл Менсъл е върнат към живота във Формула 1, а той се адаптира много по-добре от съотборника си Рикардо Патрезе към тракшън контрола на болида. Заедно с активното окачване, спирачната система ABS, напречната шест степенна полу-автоматична скоростна кутия, правят от Уилямс непобедим болид, който помита всичко по пътя си.
Дори след като повечето от тези "спомагателни уреди" са забранени за 1994г. не могат да попречат на Уилямс да продължи доминацията си.
Нито тежкия инцидент със Сена ги отклонява от пътя, като и след неговата смърт те печелят три титли при конструкторите и две при пилотите.
След края на 1997 г,. сътрудничеството им с Рено приключва и трябва да минат няколко години, за да дойде това с БМВ преди Уилямс отново да напомни за стария си блясък.
В тима отново показват страхотния си нюх и за тима карат пилоти като Хуан-Пабло Монтоя и бъдещия световен шампион Нико Розберг.
През 2003 г. с Монтоя те са близо и до двете титли, но като че ли този успех хваща хората в тима малко неподготвени, в един период на тотална доминация на Ферари и Михаел Щумсхер.
Формула 1 винаги освен спорт е била и политика, а хората в щаба на Уилямс не са готови с отговор за цялата мощ на Ферари на и извън пистата.
Но що се отнася до пилоти, то за Сър Франк Уилямс са карали всички най-изявени такива в неговия период на управление, а той никога не се колебаеше да извади ново "зайче" от ръкава и да бъде безкомпромисен със звезди от всякакъв ранг.
Заплатата на френската звезда Жак Лафит е намалена наполовина през 80-те години, Сър Франк отказва да увеличи заплатата на Найджъл Менсъл, след като той е станал световен шампион през 1992г. и в крайна сметка "Лъвът" намира пристан в Индикар, където печели добре, преди да се върне за кратко във Ф1 със съдействието на Бърни Екълстън, първо в Уилямс и после в Макларън.
Ален Прост и Деймън Хил също са отпратени, веднага след сезона в който печелят световната титла във Ф1.

Сър Франк разполагаше с изобилие от талант, както на пистата, така и в бокса си, неговата амбиция, дързост и най-вече успеваемост ще останат светъл пример за много поколения напред, обвъразни по някакъв начин с Формула 1.

_________________
http://cska.bg/index.php?main_page=index&cPath=65
https://cskavolley.com//


 
Аватар

Регистриран на: 08.06.2012 00:26
Мнения: 14236
Отговори с цитат
Мнение  Re: IN MEMORIAM: СЪР ФРАНК УИЛЯМС   |   30.11.2021 21:56


Определено една от най-големите фигури във Формула 1 .. да почива в мир.


 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Отговори на тема   [ 2 мнения ] 

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 2 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
Хостинг